تاریخ Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ کتاب Û”Û”Û”Û”Û”Û” تØ+ریر : اخلاق اØ+مد
1st Book.jpg
رومی Ù…Ùکر سیسرو Ù†Û’ یونانی مؤرخ Ûیروڈوٹس (485-425 قبل مسیØ+) Ú©Ùˆ ''بابائے تاریخ‘‘ Ú©Û’ نام سے یاد کیا تھا۔ پیری کلیز Ú©Û’ عÛد Ú©Û’ اس مؤرخ Ú©Ùˆ ''بابائے تاریخ‘‘ Ú©Ûنا Ûرگز غلط Ù†Ûیں Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ سے Ù¾ÛÙ„Û’ دنیا Ú©ÛŒ تاریخ نگاری Ú©Û’ میدان میں کوئی دوسرا نام مشکل ÛÛŒ سے ملتا ÛÛ’ اور اگر کوئی نام مل بھی جائے تو اس کا کام Ûیروڈوٹس Ú©Û’ کام کا ÛÙ… Ù¾Ù„Û Ù†Ûیں۔
Ûیروڈوٹس Ù†Û’ ایشیائے Ú©ÙˆÚ†Ú© Ú©ÛŒ یونانی نوآبادی Ûیلی کارنوسس میں آنکھ کھولی۔ ان دنوں اس ریاست پر ایرانیوں کا Ù‚Ø¨Ø¶Û ØªÚ¾Ø§ اور ارتے میزیا نامی عورت ÙˆÛاں Ú©ÛŒ Ù…Ù„Ú©Û ØªÚ¾ÛŒÛ” جب یونانیوں Ù†Û’ ایرانی Ø+Ù…Ù„Û Ø§Ù“ÙˆØ±ÙˆÚº پر ÙتØ+ Ø+اصل Ú©ÛŒ تو Ûیلی کارنوسس Ú©Û’ لوگوں Ù†Û’ بھی اپنی ریاست سے غیر ملکی Ø+کمرانوں Ú©Ùˆ نکالنے کا عزم کیا اور Ù…Ù„Ú©Û Ú©Û’ خلا٠بغاوت علم بلند کیا مگر ان Ú©ÛŒ بغاوت Ú©Ú†Ù„ دی گئی اور Ûیروڈوٹس Ú©Ùˆ بھی، Ú©Û Ø¬Ø³ Ù†Û’ باغیوں کا ساتھ دیا تھا، اپنا آبائی وطن Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر Ùرار Ûونا پڑا۔ اس دوران Ú©Ú†Ú¾ Ø¹Ø±ØµÛ ØªÚ© ÙˆÛ Ø¬Ø²ÛŒØ±Û Ø³Ø§Ù…ÙˆØ³ پر قیام پذیر رÛا۔ چند برس بعد جب Ûیلی کارنوسس میں باغیوں Ù†Û’ Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ø³Ø± اٹھایا تو Ûیروڈوٹس بھی ان سے آ ملا۔ اس بار بغاوت کامیاب رÛÛŒ لیکن اس کا دل اب اپنے وطن سے اچاٹ ÛÙˆ چکا تھا۔ اس Ù†Û’ ÙˆÛاں رÛنا پسند Ù†Û Ú©ÛŒØ§ اور ایتھنز چلا آیا جÛاں اسے پیریکلیز جیسا مربی اور دوست مل گیا۔ ایتھنز میں قیام Ú©Û’ دوران اس Ú©ÛŒ شخصیت پر خوشگوار اثر مرتب Ûوا اور اس کا ادبی ذوق نکھر گیا۔ Ø§Ú¯Ø±Ú†Û Ø§ÛŒØªÚ¾Ù†Ø² اسے بÛت پسند تھا مگر ÙˆÛ Ø§Ø³Û’ بھی Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر جنوبی اٹلی میں واقع یونانی نو آبادی تھیور آئی چلا گیا۔
ان دنوں سوÙسطائی ÙلاسÙÛ Ø§ÛŒØªÚ¾Ù†Ø² Ú©ÛŒ Ø°ÛÙ†ÛŒ Ùضا پر انقلابی اثرات مرتب کر رÛÛ’ تھے لیکن ÛŒÛ Ùسطائی تصورات Ûیروڈوٹس Ú©Û’ دل Ùˆ دماغ میں ÛÙ„Ú†Ù„ Ù†Û Ù…Ú†Ø§ سکے۔ قیام ایتھنز Ú©Û’ دوران ÛÛŒ اس Ù†Û’ اپنی Ø´ÛØ±Û Ø§Ù“Ùاق ''تواریخ‘‘ کا Ú©Ú†Ú¾ Ø+ØµÛ ØªØµÙ†ÛŒÙ Ú©ÛŒØ§Û” اسی دوران اس Ù†Û’ ایک جÛاں گرد سیاØ+ کا روپ دھارا اور اس وقت Ú©ÛŒ معلوم دنیا Ú©Û’ سب ملکوں اور خطوں مثلاً مصر، شام، Ùلسطین، اسکائی تھیا (جنوبی روس)ØŒ ایشیائے Ú©ÙˆÚ†Ú© اور شمالی اÙØ±ÛŒÙ‚Û Ú©ÛŒ ساØ+Ù„ÛŒ نو آبادیوں Ú©ÛŒ خاک چھانی۔ ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ یونان Ú©Û’ قریے قریے میں گھوما۔ ان Ø´Ûروں سے واپسی پر ÙˆÛ Ø§ÛŒØªÚ¾Ù†Ø² میں درس دیا کرتا تھا۔ پھر اس کا تعلق تھیورآئی سے قائم ÛÙˆ گیا اور اس Ù†Û’ ÙˆÛیں ÙˆÙات پائی۔ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û ÙˆÛاں ایک Ú†ÙˆÚ© میں اس Ú©ÛŒ قبر موجود تھی۔ Ûیروڈوٹس Ú©ÛŒ واØ+د تصنی٠''تواریخ‘‘ ÛÛ’ جو اس زمانے Ú©ÛŒ نثرنگاری کا بھی شاÛکار ÛÛ’Û” Ûیروڈوٹس Ú©Û’ زمانے سے Ù¾ÛÙ„Û’ یونان میں نثرنگاری بھی خال خال ÛÛŒ تھی۔ اس ÙˆØ¬Û Ø³Û’ اس دور میں نظم یا شاعری کا استعمال ایسے شعبوں میں جاری تھا جÛاں آج ÛÙ… اس Ú©Û’ استعمال کا تصور بھی Ù†Ûیں کر سکتے مثلاً یونانی ڈرامے Ú©ÛŒ ایک لائن بھی نثر میں Ù†Ûیں Ù„Ú©Ú¾ÛŒ جاتی تھی۔ ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø³Ø§Ø¦Ù†Ø³ØŒ تاریخ اور ÙلسÙÛ’ Ú©Û’ شعبوں میں بھی ابتدائی کام نظم (verse) ÛÛŒ میں Ûوتا تھا، بعدازاں ان شعبوں میں نثر Ù†Û’ شعر Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ù„Û’ لی۔ Ú†Ú¾Ù¹ÛŒ صدی قبل مسیØ+ Ú©Û’ آخر اور پانچویں صدی قبل مسیØ+ Ú©Û’ آغاز میں ایشیائے Ú©ÙˆÚ†Ú© Ú©Û’ آیونیائی Ø´Ûروں میں تاریخ اور اساطیری داستانیں نثر میں Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ کا رواج Ûوا، مگر دنیائے تاریخ میں Ûیروڈوٹس کا کام ÛÛŒ Ù¾Ûلا مبسوط کام ÛÛ’ØŒ Ø´Ø¹Ø¨Û ØªØ§Ø±ÛŒØ® Ú©Û’ ساتھ ساتھ اس Ù†Û’ نثر میں بھی بیش بÛا خدمت انجام دی جو آج Ú©Û’ نقاد بھی تسلیم کرتے Ûیں۔ Ûیروڈوٹس Ú©ÛŒ ''تواریخ‘‘ 9 Ø+صوں میں منقسم ÛÛ’ØŒ Ûر Ø+ØµÛ Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ Ú©ÛŒ کسی دیوی Ú©Û’ نام سے معنون ÛÛ’Û” Ù¾ÛÙ„Û’ Ø+صے یا Ù¾ÛÙ„ÛŒ کتاب میں لیڈیا Ú©Û’ Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ú©Ø±ÙˆØ¦Ø³Ø³ کا Ù‚ØµÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† کیا گیا ÛÛ’ جس Ù†Û’ Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û Ø§ÛŒØ±Ø§Ù† کوروش اعظم سے جنگ کر Ú©Û’ اپنی تباÛÛŒ کا سامان آپ پیدا کیا۔ اس Ø+صے میں کوروش اعظم Ú©ÛŒ قیادت میں ایران Ú©Û’ عظیم قوت بن کر ابھرنے کا Ø+ال بھی دیا گیا۔ دوسرے Ø+صے میں مصر Ú©ÛŒ تاریخ بیان Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’Û” تیسرا Ø+ØµÛ Ø§ÛŒØ±Ø§Ù†ÛŒ Ø´ÛنشاÛیت Ú©ÛŒ تاریخ ÛÛ’ اور اس میں Ú©Ù…Ø¨ÙˆØ¬ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± داریوش Ú©ÛŒ ÙتوØ+ات کا Ø+ال درج ÛÛ’Û” چوتھا Ø+ØµÛ Ø³Ú©Ø§Ø¦ØªÚ¾ÛŒØ§ اور شمالی اÙØ±ÛŒÙ‚Û Ú©Û’ بارے میں ÛÛ’Û” اس میں سکائتھی قبائل پر داریوش Ú©Û’ Ø+ملے کا ذکر بھی کیا گیا ÛÛ’Û” پانچواں Ø+ØµÛ Ø§Ù“ÛŒÙˆÙ†ÛŒØ§ Ú©ÛŒ بغاوت Ú©Û’ Ø+ال پر مشتمل ÛÛ’ØŒ اس Ø+صے میں ایرانی Ø+اکموں Ú©Û’ اس جبر کا Ø+ال بھی دیا گیا ÛÛ’ جس سے تنگ آ کر یونانیوں Ù†Û’ بغاوت Ú©ÛŒ تھی۔ چھٹا Ø+ØµÛ Ø¬Ù†Ú¯ میراتھن Ú©Û’ متعلق ÛÛ’Û” ساتویں Ø+صے میں Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û Ø§ÛŒØ±Ø§Ù† خشیار شا Ú©Û’ یونان پر Ø+ملے اور سالامس اور تھرماپلی Ú©Û’ معرکوں کا Ø+ال درج ÛÛ’Û” آٹھواں Ø+ØµÛ Ø§Ø±ØªÛŒÙ…ÛŒ سیون اور سالامس Ú©ÛŒ جنگوں Ú©Û’ بارے میں ÛÛ’Û” نویں Ø+صے میں جنگ Ù¾Ù„Ø§Ù¹ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± جنگ موکالے کا Ø+ال درج ÛÛ’Û” ان جنگوں میں یونانیوں Ù†Û’ ایرانیوں Ú©Ùˆ مکمل شکست دی تھی۔ طرزتØ+ریر، خاکے، ترتیب، مضامین اور خیالات Ú©Û’ Ù„Ø+اظ سے Ûیروڈوٹس Ú©ÛŒ ''تواریخ‘‘ اپنی قسم Ú©ÛŒ بÛترین کتابوں میں شمار Ú©ÛŒ جاتی ÛÛ’ اور اس میں Ù†Ùس مضمون اور خارجی Ø´Ú©Ù„ Ú©ÛŒ یکسانیت، بے کار پیچیدگیوں اور نامناسب اختصار سے گریز اور ÙÙ†ÛŒ تصانی٠کی خوبیاں موجود Ûیں۔ نقادوں Ú©ÛŒ رائے Ú©Û’ مطابق ÛŒÛ Ú©ØªØ§Ø¨ Ûیروڈوٹس Ú©Û’ بیشتر ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ù†Ú¯Ø§Ø±ÙˆÚº اور Ú©Û’ بعد Ú©Û’ مؤرخین Ú©ÛŒ تصانی٠سے ممتاز ÛÛ’Û”
بÛرØ+ال بÛت سی خوبیوں اور خامیوں Ú©Û’ ساتھ ''تواریخ‘‘ تاریخ Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ Ø¨Ø§Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û Ú©ØªØ§Ø¨ ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ûمیں انسانی تاریخ Ú©Û’ ماضی بعید تک Ù„Û’ جاتی ÛÛ’ اور Ûمارے بÛت سے سوالوں Ú©Û’ جواب دیتی ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø§Ø¹Ø²Ø§Ø² بھی تاریخ Ú©ÛŒ اسی کتاب Ú©Ùˆ Ø+اصل ÛÛ’ Ú©Û Ø§ØªÙ†ÛŒ صدیوں Ú©ÛŒ گردش Ú©Û’ باوجود ÛŒÛ Ø²Ù†Ø¯Û ÛÛ’Û”
(''تاریخ عالم‘‘ سے اقتباس)